Vanaf, 13 juni 2014 gelden er belangrijke wijzigingen in de wetgeving voor de webshops. Zorg ervoor dat jouw webshop er klaar voor is.
Hieronder heeft  Webdesign Rotterdam voor jou de belangrijkste veranderingen op een rijtje gezet.

Je moet rekening houden met de volgende wijzigingen:

  1. 14 dagen herroepingsrecht
  2. Duidelijkheid over de prijs
  3. Verbod op vooraf aangevinkte checkboxen
  4. EU formulier voor ontbinding koop
  5. Duidelijkheid over extra kosten voor betalingsmethode
  6. De bestelknop
  7. Waardevermindering van geretourneerde producten
  8. Betaalde servicenummers

1. 14 dagen herroepingsrecht

De regels voor bedenktijd zullen veranderen . Zo heeft de consument 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat hij het product ontvangt of voor een dienst heeft betaald. De consument kan gedurende deze 14 dagen besluiten om van het product af te zien, waardoor het product dan terug gestuurd kan worden. De consument kan zich ook bedenken voordat het product bij hen aangekomen is. Als de consument meerdere producten bestelt die niet allemaal tegelijk worden geleverd, dan gaat de bedenktijd in als het laatste product geleverd is.

Er bestaat echter een uitzondering voor hygiënische producten ondergoed en badkleding. Deze producten kunnen hierdoor niet teruggestuurd worden. Ook bepaalde digitale producten als e-books en cursussen kunnen uitgesloten worden van het herroepingsrecht. De consument moet wel zelf aangeven dat hij hiervan af ziet. Hierbij kan je denken aan een checkbox in het bestelformulier.
Nadat het product geretourneerd wordt, moet het volledige bedrag (incl. verzendkosten) terug betaald worden zonder hiervoor extra administratie kosten inrekening te brengen. Dit moet binnen 14 dagen gebeuren. Deze termijn gaat pas in nadat de consument kan bewijzen dat het product terug is gestuurd.

2. Duidelijkheid over de prijs

Reissites moeten de juiste kosten laten weergeven die de consument uiteindelijk moet gaan betalen. Denk maar aan verplichte toeslagen die niet van te voren vermeld staan. Door deze nieuwe wetswijziging ben je verplicht om de prijzen inclusief alle toeslagen te laten weergeven.

3. Verbod op vooraf aangevinkte checkboxen

Bij het boeken van een vliegticket krijg je vaak meerdere opties te zien die je kan aanvinken, zoals bijvoorbeeld een annuleringsverzekering. Deze mag niet meer automatisch aangevinkt zijn. Ook geldt dit bij webshops die het box voor het aanmelden voor de nieuwsbrief automatisch laten aangevinkt.

4. EU formulier voor ontbinding koop

Er komt een standaard formulier die ingevuld moet worden om de koop te ontbinden. Dit zorgt zowel de eigenaar van de webshop als de consument voor meer duidelijkheid. Voordeel is dat het formulier online is. Als hierin de order ID in verwerkt wordt dan kan het ingevulde formulier terug gekeken worden in Google Analytics.

5. Duidelijkheid over extra kosten voor betalingsmethode

Deze kosten mogen voor de koper niet hoger zijn dan de gemaakte kosten voor de webshop eigenaar. Stel voor dat voor iDeal € 1, – per transactie in rekening wordt genomen, dan kan je dit doorberekenen naar de consument, mits het bedrag niet hoger dan € 1, – is.

6. De bestelknop

Nadat de consument op de bestelknop druk moet het duidelijk zijn dat er een betalingsverplichting aan vast zit. De tekst op de knop moet deze informatie geven. Voor een consument moet duidelijk zijn op welke moment hij verplicht wordt om te betalen. Als de bestelknop hieraan niet voldoet, dan is de consument niet door de overeenkomst gebonden. Het maakt niet uit wat op de knop komt te staan als het maar duidelijk is dat de consument de verplichting heeft om te betalen voor het bestelde product.

7. Waardevermindering van geretourneerde producten

Het komt wel eens voor dat de consument een product defect of gebruikt terugstuurt. In dit geval kan de verkopende partij de waardevermindering van het product verhalen op de consument. Het product uit het verpakking halen en testen is uiteraard mogelijk, hierdoor wordt de waarde van het product niet minder. Een galajurk dragen op een feest, die vervolgens naar zweet en drank ruikt is niet mogelijk. De webshop heeft in dit geval recht om waardevermindering van zijn product bij de consument in rekening brengen.

8. Betaalde servicenummers

Een webshop is verplicht om zijn contactgegevens te vermelden. Een consument moet in staat zijn om rechtstreeks in contact te kunnen komen met de verkopende partij. Gebruik je als webshop eigenaar 0900 nummers, dan gelden er per 14 juni 2014 nieuwe regels hiervoor. Er wordt hierin bepaald dat een consument niet meer mag betalen dan een lokale tarief, mits de consument al een product of dienst heeft afgenomen. Er mag een betaald servicenummer worden aangeboden voor consumenten die geen koopovereenkomst hebben, maar hier geldt een maximale tarief van € 0,15 per minuut (regels van de OPTA).

Conclusie

Per 14 juni 2014 gaat veel veranderen in de regelgeving voor de webshops. Deze wijzigingen nemen de consument meer in bescherming. Webshops zullen bepaalde procedures aanpassen zodat ze aan de richtlijnen van de nieuwe regelgeving voldoen.

Recent projects
kansvoedingsadvies
visionary-style
lesenz-portfolio
Mondzorg Fascinatio
iczcura
Bel mij terug