De diversiteit van het social medialandschap groeit, en de adaptatie van de sociale netwerken groeit mee. Voor bedrijven kan het lastig zijn al deze ontwikkelingen bij te houden en tegelijk origineel te zijn. Al die nieuwe platformen kosten natuurlijk veel tijd en energie, en het kan lastig zijn om te zien wanneer gebruikers overstappen naar nieuwe platformen, welke platformen op dit moment het meest actief zijn, en wat belangrijk is bij het posten van content. Om dit wat makkelijker te maken, hebben wij in dit artikel 10 tips voor social media verzameld.

Facts & figures

Er wordt verwacht dat het aantal social media gebruikers de komende jaren blijft groeien, en dat er in 2018 wereldwijd 2,44 miljard gebruikers zullen zijn. Een bedrijf kan daar dus niet meer omheen. Facebook staat al jaren vooraan als het belangrijkste social media platform van Nederland, en ook in 2015 was Facebook weer nummer 1. Concurrentie van andere platformen groeit, maar naar verwachting zal een grootmacht als Facebook binnenkort nog niet wankelen.

Twittergebruik neemt echter wel af, wat opvallend is. Deze afname kan te maken hebben met de overvloed aan informatie biedt. De afgelopen jaren is Twitter heel belangrijk geweest voor nieuwsgaring, maar tegenwoordig is snelheid op sociale netwerken het belangrijkst. WhatsApp en Twitch zijn tegenwoordig belangrijke manieren om binnen no time een groot publiek te bereiken.

Tot slot is er een stijging in LinkedIn gebruikers. Dit is vooral te verklaren door het feit dat er steeds meer content te vinden is op LinkedIn, en er steeds meer zakelijk geblogd wordt.

Facebook is al jaren de aanvoerder als social media netwerk in Nederland

De nieuwkomers waar jongeren tegenwoordig massaal gebruik van maken zijn Instagram, Snapchat, Vine & Pinterest. Instagram is populair en het aantal dagelijkse gebruikers groeit dan ook in een hoog tempo. Het onschuldige hekje (#) blijkt een enorme impact te hebben. Social media wordt steeds meer visueel, en hier moet je als bedrijf op inspelen. De jongeren van tegenwoordig zitten zeker niet stil en het blijft dan ook voor elk bedrijf een uitdaging om ze bij te houden

10 gouden tips voor social media

Bepaal de doelgroep & wees selectief.

Denk goed na over de kanalen waarop u actief wilt zijn. Waar bevindt uw doelgroep zich? Probeer niet zomaar op alle mogelijke kanalen ‘iets’ te doen, maar beperk social media inspanningen tot een paar kanalen en haal daar het maximale uit.

    1. Keep it interesting!
      Zorg dat er altijd iets interessants te lezen is voor uw klanten. Begin discussies, laat uw expertise zien en geef kijkjes achter de schermen.
    2. Tone of voice.
      Elk kanaal is anders, en op elk kanaal is een andere doelgroep te vinden die anders met elkaar communiceert. Stel een plan op en wees consistent.
    3. Zorg voor samenhang tussen je social mediaplatformen.
      Zorg dat op elk platform dezelfde stijl in de lay-out te vinden is, en link de platforms aan elkaar. Zet bijvoorbeeld een link naar uw LinkedIn op Facebook. Houdt echter nog steeds rekening met de tone of voice (3) en kopieer niet alle posts zomaar
    4. Blijf persoonlijk.
      Speek als mens tot mens, niet als bedrijf tegen klanten. Houd de sfeer ontspannen, maar bedenk wat je wilt bereiken. U wil tenslotte wel een zakelijke indruk achterlaten. Op deze manier zorg je voor meer interactie en engagement.
    5. Pay to play.
      Met de groeiende populariteit van social media marketing is het onontkoombaar dat de prijs ook groeit. Niet alleen het bereik kost geld, maar ook het creëren van goede content. Een klein stukje tekst en een leuke foto is niet meer genoeg om een paar honderd mensen te bereiken; een bericht moet gepromote en geboost worden. Facebook geeft bijvoorbeeld tientallen opties om effectief te adverteren.
    6. Meten is weten.
      Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat deze social media activiteit oplevert. Monitor berichten, maak analyses en stel indien nodig bij. Er bestaan vele tools die dit mogelijk te maken. Eén van de bekendste is Google Analytics, die vrijwel alle activiteiten omtrent uw website inzichtelijk en meetbaar maakt. Verder kunt u meten in welke mate social media invloed hebben op uw zakelijke doelen en conversies.
    7. Zorg voor interactie!
      Vraag uw klanten bijvoorbeeld wat ze van een bestaande dienst of van een nieuw product vinden. Reageer altijd op personen die een bericht plaatsen op uw pagina of die uw content delen. Hierdoor ontstaan er vanzelf gesprekken en laat u zien dat u actief bent op social media.
    8. Plan!
      Maak het een wekelijkse of dagelijkse taak in uw agenda om social media bij te houden. Consistentie is hierin heel belangrijk, want social media is een middel om nieuwe klanten te werven, producten te verkopen en naamsbekendheid te genereren. Ook hier bestaan handige tools voor zoals Tweetdeck of Hootsuite. Hootsuite biedt de mogelijkheid om verschillende social media pagina’s in één overzicht te krijgen. Zo kunt u gemakkelijk met iedereen communiceren. Daarnaast kunt u een bericht inplannen op een bepaald tijdstip of bepaalde dag, of één bericht naar meerdere kanalen sturen.

Business wordt social.
Social media is steeds belangrijker voor het zakelijke verkeer. Dit biedt veel nieuwe mogelijkheden en kansen voor B2B marketers. Zo biedt LinkedIn de mogelijkheid voor het plaatsen van gesponsorde advertenties, waarbij heel specifiek getarget kan worden op functie, bedrijf, locatie, skills etc. Zelfs op Instagram is adverteren tegenwoordig mogelijk.