Het succes van webwinkels kan dit eerste halfjaar niet op. Is het verstandig om een webshop opstarten vraag je je dan af. Consumenten kochten voor bijna 8 miljard euro via internet. Dit is 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De retailsector in Nederland lijdt niet langer onder de economische crisis, die de consumentenbestedingen en daarmee de volumes in het verleden fors onder druk heeft gezet. Het stijgend aantal eigenaren van smartphones en tablets, de opkomst van 4G; Het resulteert in consumenten die steeds meer aankopen doen online. Het model van klassieke retail is nog niet verleden tijd, maar de omzet die door e-commerce gegenereerd wordt blijft alsmaar groeien.
Transportfiets online

Hoog percentage online verkopen

In het afgelopen half jaar is het aantal Nederlanders dat online aankopen deed wederom gestegen. Negen op de tien consumenten van 15 jaar en ouder deden in het eerste halfjaar minimaal één aankoop via internet. Fysieke winkels hebben het soms nog steeds lastig, maar er zijn ook volop kansen. De crisis heeft structurele veranderingen blootgelegd binnen de retail, namelijk de opkomst van online retail en de integratie van dit kanaal in het winkelgedrag. De consument weet de webwinkels steeds makkelijker te vinden en dit zorgt voor onverwacht goede verkoopcijfers online. De consument denkt niet meer in afzonderlijke kanalen, maar wil op ieder gewenst moment op de gewenste manier informatie kunnen krijgen en overgaan tot een aankoop. De combinatie van het veranderen van het koopgedrag van consumenten en het verbeteren van de e-commerce ervaringen leidt tot een hoog percentage online verkopen.

Interessante mogelijkheden om een webshop opstarten

Steeds meer mensen willen informatie over producten of diensten online kunnen vinden, vooral in de oriëntatiefase. Voor retailers is het dus zeer belangrijk dat deze informatie te vinden is. Technologie biedt eveneens mogelijkheden om inzicht te verkrijgen in je klanten en je kunt een gepersonaliseerde klantervaring bieden. In een fysieke winkel kan een klant in en uit lopen zonder benaderd te worden, en is er na de aankoop geen contactmogelijkheid meer. Bij een online winkel zijn de contactmogelijkheid veel groter, en kan de klant na aankoop nieuwsbrieven, aanbiedingen en reviewmogelijkheden ontvangen. De customer service en de aftersale bieden interessante mogelijkheden voor webwinkels en zijn één van de oorzaken van deze explosieve groei.

Met minimale inspanning extra omzet

Dit betekent natuurlijk niet dat je als offline retailer meteen je winkel dicht moet gooien. Je online en offline campagnes moeten een geïntegreerd geheel zijn. Met minimale inspanning kun je al zorgen voor extra omzet en daarom zetten ook steeds meer kleine retailers de stap naar online. Zie het als een extra kanaal om je voorraad te verkopen, zonder dat je alles moet afprijzen.