Veel bedrijven maken er al gebruik van: e-mailmarketing. Toch is het bij veel organisaties een ondergeschoven kindje. En dat is jammer, want dit type marketing biedt ontzettend veel kansen – zeker in de B2B branche. Het is misschien wel de meest efficiënte vorm van online marketing. Waarom is hieronder te lezen.

We checken allemaal onze mail als eerste

Opstaan, koffie en e-mail. Een kopje koffie of een thee staat naast u op het bureau, u gaat eens goed zitten in uw bureaustoel en start de pc op. Het eerste wat u dan waarschijnlijk doet, is uw mail lezen.

In de B2B-branche bent u absoluut niet de enige met dit ochtendritueel. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 blijkt dat alleen in de leeftijdscategorie 25- tot 34-jarigen het merendeel eerst WhatsApp opent voor ze hun e-mail checken; 35- tot 64-jarigen beginnen steevast met hun mail.

98,7% van de mails komen aan, bijna een derde wordt geopend

Slechts een derde klinkt natuurlijk heel weinig, maar als deze resultaten vergeleken worden met die van andere online marketingkanalen is dit een topprestatie!

Social media is zeker een belangrijk kanaal, en moet vandaag de dag zeker niet genegeerd worden. E-mail blijft tot nu toe echter een belangrijker kanaal:

  • Er zijn nog steeds 3 x zoveel e-mailaccounts dan Facebook- en Twitteraccounts bij elkaar.
  • De kans dat een bericht via e-mail aankomt, is 5 x groter dan de kans dat een social media bericht aankomt. Het bereik van Facebookposts, tweets en LinkedIn-updates is vele malen lager (omdat de zender niet de controle heeft over waar je bericht staat in iemands timeline/nieuwsfeed). Op Facebook ziet bijvoorbeeld maar 6% van de gebruikers het bericht langskomen.

Nog geen 7% klikt op een link

De Click Through Rate (CTR) van B2B-mails is 6,9% – ook geen cijfer om direct heel trots op te zijn, lijkt het. Maar ook hier is het de schijn die bedriegt.

Stel je maar eens voor dat je 2.000 zakelijke contacten hebt. Dat betekent dat u met het versturen van één mail 140 bezoekers op je website krijgt. Als je deze bezoekers moet ‘kopen’ via bijvoorbeeld AdWords, ben je zo € 200,- of meer kwijt.

Daar komt nog bij dat de kans dat er iemand in een e-mail op de link klikt 14 x groter is dan dat iemand op de link in een tweet klikt. De betrokkenheid met berichten op social media is namelijk vele malen lager – zo ligt de CTR van tweets maar rond de 0,5%.

Tot slot is het goed om op te merken dat die 7% slechts een gemiddelde is van alle B2B e-mails. Door eenvoudige e mailmarketing tips te volgen kom je al gauw boven deze cijfers uit. Onze clickrate is bijvoorbeeld gemiddeld 15% – dat zou met diezelfde 2.000 contacten al 300 bezoekers opleveren.

Met e mailmarketing weet je alles

De betere e mailmarketing tools als CampaignMonitor en MailChimp verzamelen alle acties en data van je ontvangers. Zo weet u exact van al uw ontvangers:

  • Is de mail geopend?
  • Hoe vaak is de mail geopend?
  • Wanneer is de mail geopend?
  • Waar hebben ze de mail geopend?
  • Waar hebben ze op geklikt en hoe vaak is er geklikt?
  • Met welk apparaat en welke mailclient is de mail gelezen? (dat eerste is bijvoorbeeld handig om te zien of je veel mobiele lezers hebt)

Dit vormt samen hele waardevolle data om bijvoorbeeld uw sales of klantenservice op in te richten. Als uw e-mail bijvoorbeeld een link naar een blog over een nieuw product bevat, en u ziet dat de mail meerdere keren geopend wordt en de link meerdere keren geklikt wordt, is het wellicht tijd deze klant eens te bellen voor een afspraak.

Kortom, ondanks alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing, lijkt het er nog steeds op dat e mailmarketing het kanaal is waarmee je met weinig inspanning heel veel kunt bereiken.