dropshipping-concept

Dropshipping is een Engelse term die zich het best laat vertalen als “doorverkopen”. Dit blijkt in het buitenland zeer populair te zijn. In Nederland zie je tegenwoordig steeds meer webshops die naar het dropshipping concept overstappen. Dit concept is aantrekkelijk voor webwinkel-ondernemers die geen producten op voorraad willen hebben. U hoeft dus niet over een opslagruimte of een magazijn te beschikken.

De producten worden via een dropshipleverancier verkocht. De producten van de leverancier moeten geïmporteerd worden in de webshop. Nadat een consument een product via de webshop aanschaft, levert de dropshipleverancier deze aan de klant. Zelf hoeft u dus geen zorgen te maken over de voorraad en het verzendproces.

Het Assortiment uitbreiden via Dropshipping!

Voorraad is één van de grootste obstakels van webwinkel-ondernemers en kan soms wel eens duizenden euro’s kosten! Het toepassen van een dropshipping concept kan daardoor voor veel webwinkels dus zeer interessant zijn!

Een kleine webwinkel kan al snel een voorraad hebben van meer dan 50 producten. Deze producten hebben meestal ook verschillende varianten die qua kleur, afmeting, etc. kunnen verschillen. Consumenten zoeken naar producten die snel leverbaar zijn, om de concurrentie aan te kunnen gaan moet het product binnen maximaal 2 werkdagen aan de consument geleverd kunnen worden.

Zo werkt dropshipping

DropShipping

Als u dropshipping concept wilt toepassen op uw webshop, betekent dit dat de producten verkocht worden via een zgn. dropshipleverancier, zonder dat u hierbij een voorraad aan producten hebt.

Wel dient er rekening gehouden te worden met een (klein) bedrag dat de dropshipping leverancier in rekening brengt voor de dropshipping service.

De meeste dropshipleveranciers versturen een bestand op waarin al hun producten in verwerkt staan. In deze bestanden worden o.a. de prijzen, voorraad en eigenschappen van de producten weergegeven. Er dient een importfunctie gemaakt te worden om dit bestand te importeren zodat alle producten, inclusief de productinformaties, in één keer in de webshop geïmporteerd kunnen worden.

Als een consument één of meerdere producten via de webshop bestelt, dan moet u deze bestelling naar de dropshipleverancier doorsturen. Vervolgens verstuurt de dropshipleverancier de bestelling, namens uw webshop, rechtstreeks naar de klant. Op deze manier hoeft u dus geen voorraad van de producten te hebben die u verkoopt. Het enige wat de webwinkel-eigenaar hoeft te doen, is de bestelling bij de dropshipleverancier plaatsen en in de gaten houden of alles soepel en goed verloopt.

Natuurlijk kan Webdesign Rotterdam dit proces geheel automatiseren, zodat u helemaal geen zorgen hoeft te maken over het bestelproces.

Foto’s en productbeschrijvingen

Voordat u met een dropshipleverancier in zee wilt gaan, zal eerst het een en andere onderzocht moeten worden. Niet alle dropshipleveranciers leveren foto’s of/en omschrijvingen van de producten aan. Controleer ook altijd of de foto’s van de producenten goed genoeg voor uw webshop zijn.
Dit kunt u namelijk enorm veel geld en tijd schelen! Het is erg belangrijk dat er goede afspraken gemaakt worden met de dropshipleverancier.

Voor Google is unieke content (bijv. productomschrijvingen) van groot belang. Wilt u hoog scoren in de zoekresultaten van Google, dan zal de webshop unieke content moeten bevatten. Levert de leverancier aan meerdere webwinkels dezelfde teksten, dan is het verstandig om de productomschrijvingen te herschrijven.

Voor meer informatie over de webshops die Webdesign Rotterdam realiseert lees Magento webshop.

Recent projects
kansvoedingsadvies
visionary-style
lesenz-portfolio
Mondzorg Fascinatio
iczcura
Bel mij terug